á
â
ă
ä
ç
č
ď
đ
é
ë
ě
í
î
ľ
ĺ
ň
ô
ő
ö
ŕ
ř
ş
š
ţ
ť
ů
ú
ű
ü
ý
ž
®
€
ß
Á
Â
Ă
Ä
Ç
Č
Ď
Đ
É
Ë
Ě
Í
Î
Ľ
Ĺ
Ň
Ô
Ő
Ö
Ŕ
Ř
Ş
Š
Ţ
Ť
Ů
Ú
Ű
Ü
Ý
Ž
©
§
µ
5 sekund do Io Małgorzaty Wardy to powieść dla młodzieży z nurtu science-fiction. Główną bohaterką i narratorką jest Mika, siedemnastolatka uwielbiająca gry. Akcja rozgrywa się na kilku płaszczyznach – mamy rozdziały, w których historia toczy się obecnie, ale są też te z gry oraz retrospekcje.
Głównym wątkiem jest śledztwo, w którym uczestniczy Mika. Nie jest ona jednak detektywem, jej zadanie polega na graniu w nowoczesną grę symulującą rzeczywistość na księżycu Jowisza. Dziewczyna ma szukać tam młodych ludzi, którzy zaginęli i raportować o tym, co dziwnego zauważy. Mikę wciąga gra, jej realistyczny wygląd, świetna grafika i ludzie, których tam poznaje. Czy będzie umiała odgrodzić życie realne od wirtualnego?
Równocześnie dziewczyna musi egzystować w normalnych życiu, które nagle staje się dla niej szare i nudne, nie to co to w grze. Chodzi do szkoły, choć nie zawsze, zapoznaje się z nowymi ludźmi i musi radzić sobie z życiem po tragedii w poprzedniej placówce. Na dodatek tęskni za siostrą, która została w stolicy. Czy jej nowe, podwójne, a nawet potrójne życie, nie będzie dla niej zbyt obciążające?
Mika to młoda dziewczyna, która nie za bardzo radzi sobie w kontaktach z ludźmi. Jest sierotą, na świecie ma tylko siostrę, z którą chciałaby zamieszkać. Nastolatka świetnie radzi sobie w grach, brała udział w zawodach i ma duże doświadczenie. Dlatego też gdy policja proponuje jej zadanie, w ramach którego będzie musiała zatopić się w wirtualnej rzeczywistości jednej z najnowocześniejszych gier, dziewczyna prawie się nie waha.
Styl autorki sprawia, że książkę czyta się szybko i z przyjemnością. Temat powieści jest ciekawy i jak na polskie realia bardzo oryginalny. Co prawda powstało już na świecie książek z podobnym motywem, jednak trzeba przyznać, że Małgorzata Warda zadbała o to, by polscy czytelnicy nie czuli się zawiedzeni. Mamy tu bowiem ciekawą główną bohaterkę, kilka różnych wątków, które mogą nas zainteresować, i rodzime realia, które w zderzeniu z wątkiem gry wypadają naprawdę dobrze.
5 sekund do Io to pozycja nie tylko dla młodzieży, chociaż to im może spodobać się najbardziej. Nieco starsi czytelnicy znajdą tu pytania o to, na jak wiele jest w stanie pozwolić sobie człowiek w grze, gdy myśli, że wirtualna rzeczywistość jest jedynie czymś sztucznym. Jak na realne życie przełożą się decyzje podjęte podczas rozgrywki? I czy można przejść nad niektórymi wyborami wirtualnymi do porządku dziennego w życiu realnym? Odpowiedzi na te pytania szukacie w powieści.